Alla som fortfarande tror att datorspel är något som finniga individer sitter hemma i garaget och slänger ihop på några veckor (och sedan inte kan begripa att det kostar några hundralappar att köpa spelen) borde lämna 1980-talet och inse att det ser annorlunda ut nuförtiden.

Ta det nyligen släppta spelet Grand Theft Auto IV till exempel. Nu har det visserligen tagit några år att utveckla spelet, men då ska man även ha i åtanke att fler än 1000 personer har varit inblandade i projektet och utvecklingskostnaderna har hamnat på någonstans i trakterna av 100 miljoner dollar, plus minus några miljoner. Det vill säga drygt 650 miljoner kronor. Då ska vi ha i åtanke att en genomsnittlig svensk biofilm kostar drygt 16 miljoner kronor. Jättefilmprojektet om tempelriddaren Arn blev en långfilm och en sex timmar lång tv-serie och var en svensk-tysk-norsk-brittisk-dansk samproduktion. Budgeten? Drygt 210 miljoner kronor, det vill säga ungefär en tredjedel av Grand Theft Auto IV. Så underskatta inte den massiva storleken när det gäller datorspelsutveckling.
Som en extra kommentar kan jag tillägga att jag precis har börjat spela GTA IV och än så länge fått uppleva mord, S&M-sex, bilstölder, olaga hot, misshandel, skadegörelse, ekonomisk brottslighet, smuggling och bowling. Gör spelet skäl för sin 18-årsgräns? Japp. Ett riktigt underhållande spel, men kom ihåg att det är ett vuxenspel.